Czy każdy sklep stacjonarny powinien mieć sklep online?
Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, ale można potraktować sklep online jako naturalny element rozwoju swojej marki oraz potencjał godny zainteresowania. Jeśli się nie przekonasz na własnej skórze, nie można skreślać tego pomysłu jako zbyt czasochłonny czy wymagający dodatkowych kosztów. Wbrew pozorom, istnieje wiele gotowych platform sprzedażowych oraz firm projektujących proste strony internetowe, od których można zacząć swoją przygodę z biznesem online bez wysokiego budżetu. Oczywiście samo założenie sklepu w sieci to jeszcze nie wszystko. Kluczowa jest strategia marketingowa, która pozwoli Ci się wybić na tle konkurencji i zdobyć odpowiednią widoczność w internecie.
Warto rozważyć założenie sklepu internetowego z wielu przyczyn. Na pewno jest to dla wielu konsumentów łatwy, intuicyjny i ogólnodostępny sposób na zakup produktów (a nawet usług!). Posiadając już sklep stacjonarny, masz wiele kwestii czysto biznesowych za sobą – posiadanie magazynu, logistyka, księgowość, zaopatrzenie czy kontakty z klientami. To znacznie ułatwia rozwój w internecie, w odróżnieniu od firm, które zaczynają od zera.
Jakie branże powinny wziąć pod uwagę sklep internetowy jako rozwój stacjonarnego?
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z naturalnymi kosmetykami na osiedlu. Szyld jest rozpoznawalny dla większości lokalnych mieszkańców, ale zaglądają też osoby mieszkające kilka kilometrów od lokalu. Każdy może powąchać zapach kosmetyku i sprawdzić konsystencję dzięki testerowi. Budując sklep w internecie, masz szansę dotrzeć do znacznie większej grupy odbiorców. A co z testowaniem produktów? Tu warto przemyśleć dobry marketing treści, recenzje influencerów czy edukacja swoich klientów. Jak widzisz, sklep internetowy może być doskonałym sposobem na rozwinięcie swojej marki.
Sklep stacjonarny połączony ze sklepem online sprawdza się w wielu branżach: modzie, elektronice, książkach, zdrowie i urodzie, akcesoriach do domu, meblach, sporcie czy nawet budownictwie. Trzeba jednak przemyśleć kwestie logistyczne i organizacyjne, zanim zaczniesz projektowanie swojej strony.
Co może przynieść Ci posiadanie sklepu stacjonarnego i internetowego?
Przede wszystkim chodzi o zasięg. Ze sklepem internetowym możesz dotrzeć do każdego zakątka kraju, a nawet rozwinąć się na rynku europejskim i światowym. Klienci mogą sami zdecydować, czy wolą kupić coś u Ciebie online, czy może jednak stacjonarnie. Z pomocą internetu, wszystkie produkty są dostępne od ręki, niezależnie od dnia czy godziny.
Jest jeszcze jedna kwestia. Działalność online pozwala zbierać dane na temat klientów, ich preferencji, a nawet danych demograficznych. Możesz to wykorzystać do zwiększenia skuteczności swojej sprzedaży, np. prowadząc kampanie reklamowe czy zakładając inne kanały.