Określ cel i funkcje strony internetowej na początek
Każda strona internetowa pełni swoją funkcję. Jedna będzie wizytówką, druga portfolio, trzecia przedstawieniem produktów na sprzedaż. Na samym wstępie odpowiedz sobie na pytanie, kto jest Twoją grupą docelową, czyli do kogo kierujesz swoją witrynę? Wtedy łatwiej jest określić, czym powinna się wyróżnić i jakie funkcjonalności zawierać. Na tym etapie warto przyjrzeć się swojej konkurencji.
Pamiętaj jednak, że etapy budowy strony internetowej mogą być różne, w zależności od branży czy stopnia rozbudowania. Jeśli nie masz w tym doświadczenia, lepiej postawić na współpracę z osobą kompetentną w tej dziedzinie.
Projektowanie architektury strony internetowej
Znając fundamentalne kwestie, łatwiej jest określić wstępną mapę witryny. Powinna ona zawierać podstrony, kategorie produktów, podział na tematy wpisów blogowych czy układ strony głównej. To cała zawartość, jaka jest potrzebna do wystartowania w sieci. Nie wpływa tylko na estetykę, wygląd menu czy layout strony głównej, ale także użyteczność, a nawet późniejsze działania w sieci (np. pozycjonowanie). Konieczne jest też zaplanowanie funkcjonalności, nawigacji, udogodnień dla użytkowników czy ścieżki zakupu. Wszystko zależy od tego, jaką funkcję ma pełnić dana strona.
To dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jakie informacje będą potrzebne do poszczególnych podstron. Praca nad treścią może być czasochłonna, ale jest ona niezbędna do wystartowania w sieci. Warto rozpisać sobie, jakie teksty będą potrzebne i zająć się ich tworzeniem.
Planując architekturę strony internetowej nie zapomnij o miejscu na logo, banery reklamowe czy zdjęcia. Wszelkie elementy graficzne powinny być spójne z całą strategią komunikacji.
Planowanie architektury strony internetowej może wymagać przygotowania wielu materiałów, np. regulaminu, danych do formularza, plików do pobrania, specyfikacji produktów itd. Najlepiej zgromadzić je na tym etapie.
Czas na działanie!
Przyszedł czas na przyjemne, choć czasochłonne etapy strony internetowej. To wdrożenie dotychczasowych planów. Ukończenie tego procesu zazwyczaj trwa kilka, a nawet kilkanaście tygodni i dzieli się na kilka etapów. Jeśli współpracujesz z programistą czy osobą, która zajmuje się projektowaniem stron internetowych, musisz uzbroić się w cierpliwość. Najlepiej być w stałym kontakcie, aby móc zgłaszać ewentualne poprawki.
Uruchomienie strony internetowej to przełomowy moment, ale warto jeszcze się wstrzymać z promowaniem jej wśród szerszego grona zainteresowanych. Warto natomiast przeprowadzić testy użyteczności, a dopiero po nich oficjalnie wystartować. Pomoże to wyłapać błędy czy sprawdzić poprawność przesłanych plików.
Oczywiście pochwalenie się nową stroną to nie koniec, bo ciągła optymalizacja, aktualizacja treści i promowanie w sieci to podstawowe elementy dalszego rozwoju.