Czym jest profil idealnego klienta?
Aby maksymalnie dopasować swoją ofertę oraz biznesowe działania marketingowe (nie tylko w sieci), warto zastanowić się, do kogo je kierujesz. To jest właśnie idealny profil klienta. Każda firma powinna wykreować jedną lub kilka konkretnych fikcyjnych osób, które będą miały wiele cech wspólnych z tymi, którzy realnie mogą być zainteresowani Twoim produktem lub usługą.
Grupy docelowe powinny obejmować takie dane jak:
- wiek – kierujesz swoją ofertę do młodzieży, młodych ludzi, osób w średnim wieku, a może seniorów?,
- płeć – zastanów się, czy ma znaczenie,
- miejsce zamieszkania – czy Twój idealny klient mieszka na wsi, w małym mieście, a może dużym?,
- rodzina – może Twój produkt lub usługa jest skierowana do rodziców dzieci, męża/żony, syna/córki, wnuczka/wnuczki?,
- wykształcenie i rodzaj pracy,
- wartości życiowe,
- problemy, potrzeby i oczekiwania.
Skąd wziąć informacje, czyli jak dobierać target biznesowy klientów?
Jest wiele sposobów na to, jak dobierać target biznesowy klientów. Jeśli prowadzisz już swoją firmę przez jakiś czas, powinieneś mieć ogólny pogląd tego, kto korzysta z Twojej oferty. Przydadzą się też specjalne narzędzia służące do analizy danych ruchu strony internetowej (np. Google Analytics) oraz statystyki dotyczące mediów społecznościowych dostępne właściwie od ręki na każdej platformie (w zależności od tego, gdzie aktywnie działasz).
Do tego warto po prostu porozmawiać z dotychczasowymi klientami albo przeprowadzić krótką ankietę stacjonarnie lub online. Im więcej zbierzesz danych, tym lepiej.
Prowadzisz swój biznes nieco krócej? Nic nie szkodzi, także masz wiele sposobów na to, jak ustalić grupy docelowe. Przede wszystkim zastanów się nad tym, czy kierujesz swoją ofertę do osób prywatnych, czy może klientów B2B. Następnym krokiem jest ustalenie, jakie potrzeby spełnia Twoja usługa lub produkt. Sprawdź też, jak działa konkurencja, czyli kto wchodzi w interakcje z marką, która ma podobną ofertę. Dzięki temu będziesz w stanie wykreować profil idealnego klienta i jego cechy charakterystyczne.
Masz profil klienta i co dalej?
Teraz możesz rozpocząć skuteczniejsze i bardziej sprecyzowane działania marketingowe! Spersonalizowane kampanie reklamowe to jedno z działań, w którym przydadzą się dane na temat potencjalnego klienta. Łatwiej dobierzesz medium (np. TikTok, Facebook, mailing) oraz sposób komunikacji, czyli język. Większość platform w mediach społecznościowych daje też możliwość tworzenia reklam do precyzyjnie określonych grup docelowych.
Znając cechy swoich klientów, łatwiej dostosujesz wygląd strony internetowej, wykreujesz skuteczniejszy proces sprzedażowy (od budowania świadomości aż do realizacji zamówienia), a nawet sprecyzujesz swoją ofertę pod produkty i usługi, które naprawdę rozwiązują problemy wybranej grupy odbiorców.